Program adaptacyjny

PROGRAM ADAPTACYJNY

Moment przekraczania przez dziecko progu żłobka jest trudnym przeżyciem, dlatego konieczne jest wspieranie go przez rodzinę i opiekunów. Dla wielu dzieci i rodziców jest to okres trudny i stresujący, wywołujący lęk, złość, upór i gniew. Wynika to z tego, iż dziecko zostaje wyrwane z środowiska rodzinnego, które dotychczas gwarantowało mu poczucie stabilności i bezpieczeństwa oraz zrozumienie tego, co się wokół niego dzieje. Z dnia na dzień zostaje wprowadzone w nieznane środowisko, nowe otoczenie, przestrzeń i osoby co sprawia, że nie jest w stanie kontrolować i rozumieć sytuacji i odczuwa ją jako zagrożenie. Sytuację stresową przeżywają także rodzice dzieci. Mają bowiem oddać swoje dziecko pod  opiekę instytucji i osób obcych. Obawiają się o jego bezpieczeństwo o to czy sobie poradzi w różnych sytuacjach. Rodzi to niepokój i wątpliwości, które podświadomie przenoszą na dziecko. Aby temu zapobiec stworzyliśmy program adaptacji w żłobku, który ułatwi ten ciężki okres zarówno dla dzieci jaki i rodziców.

 

CELE PROGRAMU ADAPCYJNEGO

  1. Pomoc dzieciom w adaptacji nowych warunków panujących w żłobku.
  2. Włączenie rodziców do wspierania dziecka w procesie adaptacji.
  3. Przygotowanie rodziców do pomocy.

 

ZADANIA PROCESU ADAPTACYJNEGO

  1. Skrócenie okresu przystosowania się dzieci w żłobku.
  2. Pomoc dzieciom w przystosowaniu się do warunków panujących w żłobku.
  3. Zmniejszenie obaw i niepewności rodziców związanej z oddaniem dziecka pod opiekę personelu placówki.
  4. Przedstawienie rodzicom wypoczynku jako coś atrakcyjnego np. łączenie leżakowania ze słuchaniem muzyki relaksacyjnej.
  5. Podtrzymanie relacji z rodzicami, która ma udoskonalić dalszą współpracę.
  6. Zwrócenie uwagi rodziców na potrzeby emocjonalne dzieci.
  7. Wzmacnianie dorosłych  w roli rodziców.
  8. Integracja rodziców między sobą.

PRZEBIEG PROCESU ADAPTACYJNEGO

Proces adaptacji przebiega stopniowo i składa się z dwóch etapów.

Etap I obejmuje

  • rozmowę z rodzicami i prezentacje placówki
  • poznanie personelu, który będzie zajmować się Waszym dzieckiem

Etap II obejmuje

  • pojawienie się dziecka w żłobku
  • na początku adaptacji dzieci stosujemy skrócony czas pobytu w placówce co umożliwia stopniowe oswajanie się dziecka (1 godzina pierwszy dzień w kolejnych stopniowo wydłużamy pobyt)
  • obserwację – naszym celem jest uzyskanie maksymalnie dużo różnorodnych informacji o dziecku
  • udzielamy rodzicom najbardziej istotne informacje o dziecku i funkcjonowaniu żłobka

 

OCZEKIWANIA  WOBEC RODZICÓW

  1. Pomoc dziecku w przystosowaniu się do nowego środowiska.
  2. Wcześniejsze wprowadzenie dziecku planu dnia tożsamego z rozkładem dnia w żłobku.
  3. Wspieranie dziecka w budowaniu pozytywnego stosunku do żłobka.
  4. Stawianie wymagań wobec dziecka.
  5. Rezygnacja z nadopiekuńczości, nie wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą.
  6. Wspieranie i oswajanie dziecka z nowym otoczeniem.
  7. Uczenie nawiązywania kontaktów interpersonalnych z osobami trzecimi.
  8. Wspomaganie dziecka w czynnościach samoobsługowych i samodzielności.

 

OCZEKIWANIA WOBEC DZIECI

  1. Dziecko potrafi na miarę swoich możliwości porozumieć się z otoczeniem.
  2. Potrafi  pokazać, zapytać lub poprosić o coś (zamiast płakać lub rzucać zabawkami).
  3. Dziecko chętnie nawiązuje kontakt z osobą dorosłą.
  4. Ma koleżanki i kolegów z którymi bezkonfliktowo się bawi, rozumie proste polecenia i potrafi je wykonać.
  5. Potrafi lub podejmuje próby samodzielnego mycia buzi i rąk, korzystania z toalety.
  6. Samodzielnie je lub podejmuje próby w tym zakresie, potrafi powiedzieć, że mu coś smakuje lub prosi o dokładkę.
  7. Potrafi lub podejmuje próby samego rozbierania się i ubierania.

 

ZADANIA DLA OPIEKUNÓW

  1. Nawiązywanie relacji z rodzicami, która ma ułatwić dalszą współpracę.
  2. Dostarczanie wiedzy merytorycznej rodzicom nowo przyjętych dzieci oraz udzielania wsparcia pedagogicznego.
  3. Organizowanie ciekawych zajęć  i zabaw grupowych oraz indywidualnych dla dzieci.
  4. Udzielenie dzieciom i rodzicom wsparcia i pomocy w różnych sytuacjach wychowawczo – dydaktycznych.
  5. Prowadzenie obserwacji dziecka oraz informowanie rodziców o ewentualnych problemach.
  6. Budowanie zaufania między opiekunem a rodzicem.

 

ZADANIA DLA RODZICÓW

  1. Poznawanie możliwości rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego dziecka.
  2. Pomoc w pokonaniu lęku, niepewności i nieśmiałości u dzieci spowodowanego nagłą zmianą otocznia.
  3. Informowanie personelu o  indywidualnych i specyficznych potrzeb dziecka (np. dieta)
  4. Zrozumienie specyfiki pracy opiekuna żłobka.
  5. Ścisła współpraca z personelem żłobka, dbanie o wspólne dobro dziecka.
  6. Rodzic jest gotowy do emocjonalnego rozstania z dzieckiem na czas pobytu w placówce.
  7. Kształtowanie u dziecka umiejętności niezbędnych do funkcjonowania w żłobku (fizjologicznych, samoobsługowych)

 

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA DOBRĄ I ZŁĄ ADAPTACJĘ DZIECKA

Adaptację ułatwia

  • racjonalne podjęcie decyzji.
  • pozytywne myślenie o placówce (zaufanie do personelu)
  • poznanie placówki przez dziecko i rodzców
  • umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi
  • usamodzielnienie dziecka
  • stopniowe przyzwyczajanie dziecka do żłobka
  •  akceptacja i wspieranie dziecka w trudnych chwilach, zrozumienie jego stresu
  • okazywanie spokoju, poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania
  • czas na bycie z dzieckiem po odebraniu do ze żłobka
  • w miarę możliwości wcześniejsze odbieranie dziecka ze żłobka w okresie adaptacyjnym

Adaptację utrudnia

  • niepewność decyzji
  • brak zaufania do placówki, podejrzliwość wobec personelu
  • nieznajomość placówki
  • traktowanie dziecka przedmiotowo
  • nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą
  • straszenia żłobkiem
  • pośpiech, zdenerwowanie, spóźnienie, brak czasu na rozmowę
  • brak własnych reguł
  • złe przyzwyczajenia dziecka, np. zasypianie dziecka z rodzicem