Program Żłobek czyta

Głównym zamierzeniem programu jest wprowadzenie dzieci w świat książki. Czytelnictwo to ważna sfera w życiu człowieka na każdym etapie jego rozwoju. Rozwija wrażliwość estetyczną, kształtuje wyobraźnię i postawę twórczą. Rozwija życie emocjonalne, wpływa na rozwój intelektualny. Ma bardzo duże znaczenie w dziedzinie wychowania społecznego. Dlatego powinniśmy dążyć do jak najwcześniejszego zainteresowania książką, gdyż  codzienne głośne czytanie przez dorosłego jest niezwykle skutecznym sposobem zbudowania bogatego zasobu słów, nauczenia – bez żadnych formalnych lekcji i ćwiczeń – poprawnej gramatyki.  Książka rozwija nasze uczucia i zdolność do empatii. Wyrabia w nas umiejętność wczucia się w sytuację bohatera. To wszystko będzie możliwe wtedy, gdy dziecku już od najmłodszych lat będzie towarzyszyć książka, gdy będzie obserwowało czytające osoby w swoim otoczeniu, gdy zawsze będzie mogło sięgnąć po książkę w domu lub w żłobku, gdy za jej pośrednictwem wesołe przygody bohaterów wywołają uśmiech na twarzy, a smutne lub straszne dostarczą niezapomnianych przeżyć. Równie ważne jest umiejętne dobranie literatury do wieku i poziomu emocjonalnego dziecka. W doborze literatury kierujemy się poziomem rozwoju, tematyką oraz upodobaniami dzieci.

 

  1. Cele:
    1. Ogólny:
      1. Wyrabianie w dziecku postawy czytelniczej.
      2. Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju
    2. Szczegółowe:
      1. Wdrażanie do uważnego słuchania słów, zdań, tekstów.
      2. Wdrażanie do uważnego obserwowania ilustracji.
      3. Wyrabianie nawyku czytania oraz zamiłowania do książek.
      4. Wyrabianie nawyku dbania o książki i szanowania ich.
      5. Zapoznanie z różnorodną literaturą dziecięcą.
      6. Kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego.
      7. Wzbogacanie zasobu słów dzieci.
      8. Wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka.
      9. Budowanie więzi między opiekunem i dzieckiem.
      10. Zaznajomienie dzieci z utworami Wandy Chotomskiej, Jana Brzechwy, Juliana Tuwima itd.
      11.  Zachęcenie opiekunów do głośnego i systematycznego czytania dzieciom.
      12. Przekazywania za pośrednictwem literatury wartości moralnych.
      13. Uczenie społecznie akceptowanych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów.
      14. Przygotowanie dzieci do samodzielnego wyboru książek.
  2. Metody:
    1. oglądowa,
    2. słowna,
    3. czynna.
  3. Formy:
    1. grupowa,
    2. zbiorowa,
    3. indywidualna.
  4. Zasady:
    Program ma na celu głośne i systematyczne czytanie dzieciom literatury do 10 minut codziennie. Literatura dostosowana jest do wieku, potrzeb i zainteresowań dzieci.
  5. Treści:
    W programie wykorzystamy bajki które będą dostosowane do potrzeb dzieci w wieku od 7 miesiąca do 3 lat. Będą to książki o prostej treści posiadające morał oraz bogato oprawione graficznie aby wzbudzić zainteresowanie dzieci.

    • Julian Tuwim – Wiersze dla dzieci,
    • Jan Brzechwa – Wiersze i bajki,
    • Anita Głowińska – Kicia Kocia,
    • Eliza Piotrowska – Tupcio Chrupcio,
    • Wojciech Widłak – Pan Kuleczka,
    • Wanda Chotomska – Wiersze i bajki,
    • Kasdepke Grzegorz – wybrane pozycje,
    • Urszula Kozłowska – wybrane pozycje,
    • Mały Chłopiec – wybrane pozycje
    • oraz inne pozycje czytelnicze skierowane dla dzieci do lat 3.
  6. Ewaluacja:
    1. Dziecko ocenia czy książka, której wysłuchał zainteresowała go czy nie. Ma do dyspozycji serduszko czarne i czerwone, co odpowiednio oznacza: nie podoba się, podoba się. Właściwe serduszko wręcza opiekunowi.
    2. Prace plastyczne dzieci.
    3. Zabawy sytuacyjne.