Obrazek z Kubusiem Puchatkiem
Żłobek Gminny w Żninie

„Trzeba dzieciom dać serce, piękno i uśmiech, aby nauczyły się kochać ludzi i wszystko, co je otacza”.

Maria Kownacka

Roczny plan pracy

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ

W ŻŁOBKU GMINNYM W ŻNINIE

ROK ŻŁOBKOWY 2024

 

Lp.

Miesiąc

Sfera oddziaływań

Propozycje działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych

Uwagi

1.

 

 

 

Wrzesień

Psychomotoryka

Adaptacja przyjazna dziecku

- budowanie poczucia bezpieczeństwa

- zabawy ruchowe z wykorzystaniem technik relaksacyjnych (zapewnienie bezpośredniego kontaktu w celu zaspokojenia potrzeby bezpieczeństwa np. masażyki, przytulanie)

- zabawy ruchowe przy muzyce

- słuchanie piosenek dla dzieci oraz muzyki relaksacyjnej

- różnorodne zabawy integracyjne z dziećmi

Adaptacja dzieci do nowych warunków życia zbiorowego

2.

Rozwój poznawczy

- zapoznanie dzieci z nowym otoczeniem

- poznawanie rytmu dnia

Rozpoczęcie dokumentowania obserwacji dzieci (karty rozwoju) pod kątem ich rozwoju psychomotorycznego

 

3.

Rozwój społeczny

- zapewnienie dziecku życzliwej i pogodnej atmosfery

- budowanie więzi emocjonalnej między dzieckiem a opiekunkami

- umożliwienie pobytu dziecka z ulubioną zabawką

- -nawiązywanie kontaktów społecznych z innymi dziećmi oraz opiekunkami

- zaspokajanie potrzeb fizjologicznych i emocjonalnych dzieci (przytulanie)

- nawiązywanie przyjaznych relacji z rodzicami dzieci

Jesienna dekoracja sal i przygotowanie gazetki

4.

Tradycje/imprezy/święta

Dzień Jabłka ( wszystkie grupy)

Dzień chłopaka (wszystkie grupy)

 

 

 

 

 

 

 

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ

W ŻŁOBKU GMINNYM W ŻNINIE

ROK ŻŁOBKOWY 2024

 

Lp.

Miesiąc

Sfera oddziaływań

Propozycje działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych

Uwagi

1.

 

 

 

Październik

Psychomotoryka

- zabawy ruchowe o tematyce jesiennej, wprowadzające w otaczający świat przyrody („Wieje wiatr”, „Kolorowe listki”)

- zabawy naśladowcze „Tupanie jeżyka”, „Skoki wiewiórki”

 

Zapoznanie dzieci z nowymi zabawami muzyczno-ruchowymi np. „Hej chusteczko”, „Mam chusteczkę haftowaną”

- poznawanie piosenek i wierszy o tematyce jesiennej

- rozwój manipulacji, piętrzenie, burzenie, wkładanie, wyjmowanie itp.

Powitanie jesieni, jesienne prace plastyczne i sensoplastyczne

2.

Rozwój poznawczy

- poznawanie wierszyków i piosenek o tematyce jesiennej

- poznajemy dary jesieni (zbieranie i eksponowanie darów jesieni przyniesionych przez dzieci

- zapoznanie dzieci ze zmianami zachodzącymi jesienią w przyrodzie (zjawiska atmosferyczne, przygotowanie zwierząt do zimy)

- poznajemy dynie (kształt, wielkość, kolor)

 

3.

Rozwój społeczny

- nauka zgodnego zachowania w grupie (niezabieranie zabawek, siedzenie w kole, nieprzepychanie się itp.)

-utrwalanie imion dzieci i opiekunek

-kształtowanie życzliwych postaw wobec innych

 

4.

Tradycje/imprezy/święta

Święto Dyni (wszystkie grupy)

Wykopki – poszukiwacze (wszystkie grupy)

 

 

 

 

 

 

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ

W ŻŁOBKU GMINNYM W ŻNINIE

ROK ŻŁOBKOWY 2024

 

Lp.

Miesiąc

Sfera oddziaływań

Propozycje działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych

Uwagi

1.

 

 

 

Listopad

Psychomotoryka

- zabawy ruchowe z elementami gimnastyki

- gry i zabawy z wykorzystaniem piłek, kółek, szarf, woreczków i chusty animacyjnej

-wprowadzenie różnych technik plastycznych: malowanie palcami, wałeczkiem, piórkiem

- zabawy muzyczne z wykorzystaniem instrumentów (bębenek, tamburyno, grzechotka)

- naśladowanie dźwięków jesieni (padający deszcz, szumiący wiatr)

Hasło przewodnie: „Kolory jesieni”, jesienne prace plastyczne i sensoplastyczne

2.

Rozwój poznawczy

- kolory jesieni

a) rozpoznawanie podstawowych kolorów, ze szczególnym uwzględnieniem barw jesieni (czerwony, żółty, pomarańczowy, brązowy)

b) zabawy i zajęcia utrwalające podstawowe kolory – poznajemy jesienne owoce i warzywa (wygląd, smak, właściwości zdrowotne)

- zabawy muzyczne z instrumentami „Jesienna orkiestra”

- poznajemy misia (wygląd, gdzie mieszka, czym się żywi)

- poznajemy piosenki i wierszyki o misiu

 

3.

Rozwój społeczny

- wdrażanie dzieci do samodzielności w zakresie:

a) jedzenia za pomocą łyżki

b) rozbierania i ubierania się

- nauka podstawowych zasad higieny (mycie rąk z pomocą i bez pomocy opiekuna, wycieranie i wydmuchiwanie nosa)

- wprowadzanie zwrotów grzecznościowych

- dbanie o porządek na sali

 

4.

Tradycje/imprezy/święta

Światowy Dzień Pluszowego Misia (wszystkie grupy)

Dzień Postaci z Bajek (wszystkie grupy)

 

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ

W ŻŁOBKU GMINNYM W ŻNINIE

ROK ŻŁOBKOWY 2024

 

Lp.

Miesiąc

Sfera oddziaływań

Propozycje działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych

Uwagi

1.

 

 

 

Grudzień

Psychomotoryka

- zabawy ruchowe ogólnorozwojowe (rozwijanie mięśni nóg, grzbietu i rąk, doskonalenie chodzenia)

- zabawy ruchowe ze śpiewem

- zabawy naśladowcze „Spadające śnieżynki” z wykorzystaniem rożnych przyborów np. chusteczki, papier

- wspólne kolędowanie

- rozwój motoryki małej

-ćwiczenia umiejętności manipulacji np. piętrzenie i szeregowanie klocków

Hasło przewodnie: „Wokół choinki”, zimowa dekoracja, zimowe prace plastyczne i sensoplastyczne

2.

Rozwój poznawczy

- poznawanie piosenek i wierszyków o tematyce świątecznej

- przybliżenie dzieciom tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia

a) wspólne ubieranie choinki, zapoznanie dzieci z tradycją ubierania choinki, prezentacja i nazywanie ozdób choinkowych (bombka, łańcuch, gwiazda)

b) poznanie Świętego Mikołaja (wygląd, charakterystyka postaci, list do Świętego Mikołaja

c) słuchanie i wspólne śpiewanie kolęd

- rozwijanie zmysłu dotyku poprzez ekspresję ruchową i emocjonalną

 

3.

Rozwój społeczny

- doskonalenie czynności samoobsługowych: wdrażanie sygnalizowania potrzeb fizjologicznych, ćwiczenia samodzielnego jedzenia i picia

 

4.

Tradycje/imprezy/święta

Kalendarz Adwentowy (wszystkie grupy)

 

 

 

Ramowy rozkład dnia

Obrazek z Kubusiem Puchatkiem i Tygryskiem

Żłobek otwarty jest od godziny 6.30 do 16.30, od poniedziałku do piątku.

Opieka nad dzieckiem w żłobku zorganizowana jest wg stałego rozkładu dnia.


6.30 - 8.15

przyjmowanie dzieci

8.15 – 8.30

poranna gimnastyka, zabawy ruchowe i integracyjne

8.30 – 9.00

śniadanie

9.00 – 9.15

zabiegi pielęgnacyjno - higieniczne

9.30 – 10.00

zajęcia zorganizowane edukacyjne

10.00 – 11.00

zabawy dowolne, spacer

11.15 – 11.45

obiad

11.45 – 12.00

zabiegi pielęgnacyjno - higieniczne

12.00 – 14.00

sen, relaksacja, czas odpoczynku dzieci uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i etapu rozwojowego dziecka

14.00 – 14.15

zabiegi pielęgnacyjno - higieniczne

14.15 – 14.45

podwieczorek

15.00 – 16.30

zajęcia z dziećmi i wydawanie dzieci rodzicom