PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ
W ŻŁOBKU GMINNYM W ŻNINIE
ROK ŻŁOBKOWY 2024
Lp. |
Miesiąc |
Sfera oddziaływań |
Propozycje działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych |
Uwagi |
1.
|
Wrzesień |
Psychomotoryka |
Adaptacja przyjazna dziecku - budowanie poczucia bezpieczeństwa - zabawy ruchowe z wykorzystaniem technik relaksacyjnych (zapewnienie bezpośredniego kontaktu w celu zaspokojenia potrzeby bezpieczeństwa np. masażyki, przytulanie) - zabawy ruchowe przy muzyce - słuchanie piosenek dla dzieci oraz muzyki relaksacyjnej - różnorodne zabawy integracyjne z dziećmi |
Adaptacja dzieci do nowych warunków życia zbiorowego |
2. |
Rozwój poznawczy |
- zapoznanie dzieci z nowym otoczeniem - poznawanie rytmu dnia Rozpoczęcie dokumentowania obserwacji dzieci (karty rozwoju) pod kątem ich rozwoju psychomotorycznego |
|
|
3. |
Rozwój społeczny |
- zapewnienie dziecku życzliwej i pogodnej atmosfery - budowanie więzi emocjonalnej między dzieckiem a opiekunkami - umożliwienie pobytu dziecka z ulubioną zabawką - -nawiązywanie kontaktów społecznych z innymi dziećmi oraz opiekunkami - zaspokajanie potrzeb fizjologicznych i emocjonalnych dzieci (przytulanie) - nawiązywanie przyjaznych relacji z rodzicami dzieci |
Jesienna dekoracja sal i przygotowanie gazetki |
|
4. |
Tradycje/imprezy/święta |
Dzień Jabłka ( wszystkie grupy) Dzień chłopaka (wszystkie grupy) |
|
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ
W ŻŁOBKU GMINNYM W ŻNINIE
ROK ŻŁOBKOWY 2024
Lp. |
Miesiąc |
Sfera oddziaływań |
Propozycje działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych |
Uwagi |
1.
|
Październik |
Psychomotoryka |
- zabawy ruchowe o tematyce jesiennej, wprowadzające w otaczający świat przyrody („Wieje wiatr”, „Kolorowe listki”) - zabawy naśladowcze „Tupanie jeżyka”, „Skoki wiewiórki”
Zapoznanie dzieci z nowymi zabawami muzyczno-ruchowymi np. „Hej chusteczko”, „Mam chusteczkę haftowaną” - poznawanie piosenek i wierszy o tematyce jesiennej - rozwój manipulacji, piętrzenie, burzenie, wkładanie, wyjmowanie itp. |
Powitanie jesieni, jesienne prace plastyczne i sensoplastyczne |
2. |
Rozwój poznawczy |
- poznawanie wierszyków i piosenek o tematyce jesiennej - poznajemy dary jesieni (zbieranie i eksponowanie darów jesieni przyniesionych przez dzieci - zapoznanie dzieci ze zmianami zachodzącymi jesienią w przyrodzie (zjawiska atmosferyczne, przygotowanie zwierząt do zimy) - poznajemy dynie (kształt, wielkość, kolor) |
|
|
3. |
Rozwój społeczny |
- nauka zgodnego zachowania w grupie (niezabieranie zabawek, siedzenie w kole, nieprzepychanie się itp.) -utrwalanie imion dzieci i opiekunek -kształtowanie życzliwych postaw wobec innych |
|
|
4. |
Tradycje/imprezy/święta |
Święto Dyni (wszystkie grupy) Wykopki – poszukiwacze (wszystkie grupy) |
|
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ
W ŻŁOBKU GMINNYM W ŻNINIE
ROK ŻŁOBKOWY 2024
Lp. |
Miesiąc |
Sfera oddziaływań |
Propozycje działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych |
Uwagi |
1.
|
Listopad |
Psychomotoryka |
- zabawy ruchowe z elementami gimnastyki - gry i zabawy z wykorzystaniem piłek, kółek, szarf, woreczków i chusty animacyjnej -wprowadzenie różnych technik plastycznych: malowanie palcami, wałeczkiem, piórkiem - zabawy muzyczne z wykorzystaniem instrumentów (bębenek, tamburyno, grzechotka) - naśladowanie dźwięków jesieni (padający deszcz, szumiący wiatr) |
Hasło przewodnie: „Kolory jesieni”, jesienne prace plastyczne i sensoplastyczne |
2. |
Rozwój poznawczy |
- kolory jesieni a) rozpoznawanie podstawowych kolorów, ze szczególnym uwzględnieniem barw jesieni (czerwony, żółty, pomarańczowy, brązowy) b) zabawy i zajęcia utrwalające podstawowe kolory – poznajemy jesienne owoce i warzywa (wygląd, smak, właściwości zdrowotne) - zabawy muzyczne z instrumentami „Jesienna orkiestra” - poznajemy misia (wygląd, gdzie mieszka, czym się żywi) - poznajemy piosenki i wierszyki o misiu |
|
|
3. |
Rozwój społeczny |
- wdrażanie dzieci do samodzielności w zakresie: a) jedzenia za pomocą łyżki b) rozbierania i ubierania się - nauka podstawowych zasad higieny (mycie rąk z pomocą i bez pomocy opiekuna, wycieranie i wydmuchiwanie nosa) - wprowadzanie zwrotów grzecznościowych - dbanie o porządek na sali |
|
|
4. |
Tradycje/imprezy/święta |
Światowy Dzień Pluszowego Misia (wszystkie grupy) Dzień Postaci z Bajek (wszystkie grupy) |
|
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ
W ŻŁOBKU GMINNYM W ŻNINIE
ROK ŻŁOBKOWY 2024
Lp. |
Miesiąc |
Sfera oddziaływań |
Propozycje działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych |
Uwagi |
1.
|
Grudzień |
Psychomotoryka |
- zabawy ruchowe ogólnorozwojowe (rozwijanie mięśni nóg, grzbietu i rąk, doskonalenie chodzenia) - zabawy ruchowe ze śpiewem - zabawy naśladowcze „Spadające śnieżynki” z wykorzystaniem rożnych przyborów np. chusteczki, papier - wspólne kolędowanie - rozwój motoryki małej -ćwiczenia umiejętności manipulacji np. piętrzenie i szeregowanie klocków |
Hasło przewodnie: „Wokół choinki”, zimowa dekoracja, zimowe prace plastyczne i sensoplastyczne |
2. |
Rozwój poznawczy |
- poznawanie piosenek i wierszyków o tematyce świątecznej - przybliżenie dzieciom tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia a) wspólne ubieranie choinki, zapoznanie dzieci z tradycją ubierania choinki, prezentacja i nazywanie ozdób choinkowych (bombka, łańcuch, gwiazda) b) poznanie Świętego Mikołaja (wygląd, charakterystyka postaci, list do Świętego Mikołaja c) słuchanie i wspólne śpiewanie kolęd - rozwijanie zmysłu dotyku poprzez ekspresję ruchową i emocjonalną |
|
|
3. |
Rozwój społeczny |
- doskonalenie czynności samoobsługowych: wdrażanie sygnalizowania potrzeb fizjologicznych, ćwiczenia samodzielnego jedzenia i picia |
|
|
4. |
Tradycje/imprezy/święta |
Kalendarz Adwentowy (wszystkie grupy) |
|