Obrazek z Kubusiem Puchatkiem
Żłobek Gminny w Żninie

„Trzeba dzieciom dać serce, piękno i uśmiech, aby nauczyły się kochać ludzi i wszystko, co je otacza”.

Maria Kownacka

Roczny plan pracy

 

 

TEMAT

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA

DZIAŁANIA I PROPOZYCJE ZABAW

WRZESIEŃ

‘RAZEM ŁATWIEJ’

Adaptacja i poznanie nowego środowiska

  • Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji
  • Oswajanie dzieci z rytmem dnia, salą, personelem i rówieśnikami
  • Poznanie potrzeb emocjonalnych dzieci

 

 

  • Indywidualne powitania każdego dziecka – kontakt wzrokowy, ciepłe słowo, dotyk
  • Utrzymywanie rytuałów dnia: stałe godziny posiłków, przewijania, drzemki
  • Zabawy sensoryczne z materiałami neutralnymi: ryż, makarony, woda
  • Zabawy z lusterkiem – poznajemy swoją twarz, mimikę
  • Krótkie, powtarzalne piosenki i rymowanki („Witaj, witaj”, „Głowa, ramiona…”)
  • Strefy wyciszenia – namiot z koca, miękkie poduszki, książeczki do oglądania

 

PAŹDZIERNIK

„JESIEŃ ZAGLĄDA DO SALI”

 

Zmiany w przyrodzie, kolory i dary jesieni

  • Rozwijanie wrażliwości zmysłowej
  • Poznawanie przez działanie i eksperymentowanie
  • Zapoznanie z nowymi fakturami, zapachami i kolorami
  • Zbieranie liści, kasztanów i żołędzi podczas spacerów – dotykanie,sortowanie, wkładanie do pudełek
  • Zabawy plastyczne: malowanie palcami,stemplowanie, ziemniakiem, wyklejanki z liści
  • Zabawy tematyczne: „co kryje jesienny kosz” – sensoryczne pudełka
  • Zabawy ruchowe: „liście tańczą na wietrze”, chowanie się pod liściem
  • Wspólne wykonanie „drzewa jesiennego” – każde dziecko dokłada listek

LISTOPAD

„JESTEM MAŁYM CZŁOWIEKIEM – MAM EMOCJE”

 

Emocje, bliskość, akceptacja różnych nastrojów

  • Wspieranie rozwoju emocjonalnego
  • Oswajanie się z wyrażaniem emocji i z emocjami innych
  • Uspokajanie i tworzenie atmosfery akceptacji
  • Zabawy lustrzane – pokazujemy emocje: uśmiech, smutek, zdziwienie
  • Pacynki przedstawiające emocje – dzieci uczą się reagować na mimikę
  • Czytanie prostych książek tematycznych (np. „Mała Lama się złości”)
  • Zabawy relaksacyjne: głaskanie piórkiem, masażyki paluszkowe, muzyka klasyczna
  • Wspólne oglądanie emocjonalnych ilustracji – „co czujesz, gdy…?”
  • Zapoznanie ze świętami patriotycznymi

 

GRUDZIEŃ

„ZIMA I CIEPŁO W SERCU”

 

Zimowe zjawiska, śnieg, światełka, atmosfera świąt

  • Wzmacnianie poczucia wspólnoty i spokoju
  • Uważne budowanie atmosfery zimowo-świątecznej
  • Kontakt z nowymi fakturami i kolorami

 

  • Prace plastyczne: choinki z papieru, bałwanki z waty, ozdoby z kolorowego papieru
  • Zabawy sensoryczne: sztuczny śnieg (mąka + olej), kule z waty, „lód” z folii aluminiowej
  • Wspólne słuchanie zimowych piosenek i kolęd dziecięcych
  • Zabawy tematyczne z maskotką „Mikołaja” – co przyniósł do sali?
  • Spacer w zimowej aurze – patrzenie na światełka i ozdoby w okolicy
  • Kalendarz adwentowy

 

STYCZEŃ

„ZIMOWE RUCHY, CIEPŁE SERCE”

 

Zima w pełni, aktywność i rozgrzewka

  • Wspieranie rozwoju dużej motoryki
  • Integracja przez wspólną zabawę
  • Obserwacja zmian pogodowych

 

  • Rzucanie „śnieżkami” z białych pomponów lub bibuły
  • Tor przeszkód: przechodzenie przez tunele, czołganie pod kocem
  • Zabawy rytmiczne: „tańczymy jak śnieżynki”, „skaczemy po sopelkach”
  • Oglądanie zimowych obrazków – mróz, śnieg, lodowisko
  • Wykonanie upominku dla babci i dziadka (np. odcisk dłoni z brokatem)

 

LUTY

„KOLOROWY ŚWIAT – KSZTAŁTY, BARWY I ZABAWY

Poznawanie kolorów i kształtów przez zmysły

  • Rozwijanie umiejętności porównywania i rozpoznawania
  • Ćwiczenia percepcji wzrokowej i koordynacji ręka–oko.

 

  • Sortowanie klocków według koloru (wspólnie z opiekunem)
  • Malowanie na kolorowych kartkach
  • Wyklejanki z koła, trójkąta i kwadratu
  • Zabawy chustą animacyjną: podnoszenie kolorów, taniec kolorów
  • Prosty bal przebierańców – dzieci w przebraniach lub elementach kolorowych

 

MARZEC

„WIOSNA BUDZI ŚWIAT”

 

Obserwowanie odradzającej się przyrody

  • Budowanie kontaktu z naturą
  • Obserwacja zmian w otoczeniu
  • Nauka opieki i pielęgnacji roślin.

 

  • Sadzenie rzeżuchy, cebulek, podlewanie
  • Zabawy z piosenką: „Maszeruje wiosna”, „Zielona trawa”
  • Prace plastyczne: motylki z bibuły, słoneczka z talerzyków
  • Spacer: szukanie pierwszych kwiatów, liści, śladów ptaków
  • Prowadzenie „kącika przyrody” – dzieci pomagają, obserwują

 

KWIECIEŃ

„ZWIERZĘTA BLISKO NAS”

 

Poznawanie zwierząt gospodarskich i domowych

  • Rozwijanie słownictwa
  • Uczenie delikatności wobec zwierząt
  • Budowanie relacji z obrazem i dźwiękiem

 

  • Oglądanie książeczek z ilustracjami zwierząt
  • Naśladowanie odgłosów: „mu, be, kwa, hau”
  • Układanie puzzli z wizerunkami zwierząt (z pomocą)
  • Zabawy tematyczne: „idziemy jak kaczki”, „skaczemy jak żabka”
  • Prace plastyczne: baranek z waty, świnka z papierowego talerzyka

 

MAJ

„DOM,RODZINA, MIŁOŚĆ”

 

Bliskość, domowe rytuały, mama i tata

  • Budowanie poczucia bezpieczeństwa i przynależności
  • Usprawnianie czynności samoobsługowych

 

  • Zabawy tematyczne: karmimy lalki, kładziemy spać misia
  • Przygotowanie prostych upominków: odcisk dłoni, laurka, serduszko
  • Oglądanie zdjęć rodzinnych (za zgodą rodziców)
  • Opowieści opiekuna: „mama piecze ciasto”, „tata naprawia samochód”
  • Zabawy z piosenką: „Moja mama”, „Tata jest potrzebny”
  • Zapoznanie ze świętami patriotycznymi

 

CZERWIEC

„ŚWIAT JEST PIĘKNY!”

 

Poznawanie otaczającego świata

  • Rozwijanie ciekawości i wyobraźni
  • Pokazywanie różnorodności kultur i miejsc

 

  • Zabawy tematyczne: „lecimy samolotem”, „jedziemy pociągiem”.
  • Zabawy z globusem lub mapą – pokazujemy kierunki i kolory
  • Proste zwroty z innych języków: „hello”, „ciao”
  • Malowanie flag, kolorowe baloniki
  • Zabawy ruchowe z piosenkami o podróżach

 

LIPIEC

„LATO, WODA, ZABAWY”

 

Letnie doznania i radość zabawy

  • Swobodna zabawa i relaks
  • Oswajanie z wodą, ruchem, zmianą rytmu dnia

 

  • Zabawy z wodą (w misce): przelewanie, gąbki, kubeczki
  • Zabawy z piaskiem kinetycznym, muszelkami
  • Bańki mydlane, wietrzniki, kolorowe wiatraczki
  • Prace plastyczne – kolorowe słońce, morze, plaża
  • Zabawy ruchowe na powietrzu: tor przeszkód, slalomy

 

SIERPIEŃ

„ROŚNIEMY RAZEM” 

Samodzielność, rozwój i bezpieczeństwo przed nowym rokiem

  • Utrwalanie rytmu dnia i znanych aktywności
  • Wzmacnianie wiary we własne możliwości
  • Budowanie poczucia wspólnoty i przewidywalności
  • Łagodne przygotowanie do kolejnego etapu w tej samej placówce lub przejścia do przedszkola

 

  • Codzienne rytuały: powitanie dnia, „krąg przyjaźni”, relaksacja
  • Samodzielne próby: zakładanie bucików, czapki, korzystanie z nocnika
  • Chwalenie i wzmacnianie za każdą samodzielną czynność
  • Wspólne porządkowanie sali – przygotowanie przestrzeni na nowy rok
  • Tworzenie wspólnego plakatu grupowego i pracy „Moje stópki / rączki”
  • Zabawy integracyjne – taneczne, w kole, z imionami
  • Przygotowanie „listków z imionami” na nowy rok
  • Zdjęcie grupowe na zakończenie lata

 

Ramowy rozkład dnia

Obrazek z Kubusiem Puchatkiem i Tygryskiem

Żłobek otwarty jest od godziny 6.30 do 16.30, od poniedziałku do piątku.

Opieka nad dzieckiem w żłobku zorganizowana jest wg stałego rozkładu dnia.


6.30 - 8.15

przyjmowanie dzieci

8.15 – 8.30

poranna gimnastyka, zabawy ruchowe i integracyjne

8.30 – 9.00

śniadanie

9.00 – 9.15

zabiegi pielęgnacyjno - higieniczne

9.30 – 10.00

zajęcia zorganizowane edukacyjne

10.00 – 11.00

zabawy dowolne, spacer

11.15 – 11.45

obiad

11.45 – 12.00

zabiegi pielęgnacyjno - higieniczne

12.00 – 14.00

sen, relaksacja, czas odpoczynku dzieci uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i etapu rozwojowego dziecka

14.00 – 14.15

zabiegi pielęgnacyjno - higieniczne

14.15 – 14.45

podwieczorek

15.00 – 16.30

zajęcia z dziećmi i wydawanie dzieci rodzicom