|
|
TEMAT
|
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA
|
DZIAŁANIA I PROPOZYCJE ZABAW
|
|
WRZESIEŃ
‘RAZEM ŁATWIEJ’
|
Adaptacja i poznanie nowego środowiska
|
- Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji
- Oswajanie dzieci z rytmem dnia, salą, personelem i rówieśnikami
- Poznanie potrzeb emocjonalnych dzieci
|
- Indywidualne powitania każdego dziecka – kontakt wzrokowy, ciepłe słowo, dotyk
- Utrzymywanie rytuałów dnia: stałe godziny posiłków, przewijania, drzemki
- Zabawy sensoryczne z materiałami neutralnymi: ryż, makarony, woda
- Zabawy z lusterkiem – poznajemy swoją twarz, mimikę
- Krótkie, powtarzalne piosenki i rymowanki („Witaj, witaj”, „Głowa, ramiona…”)
- Strefy wyciszenia – namiot z koca, miękkie poduszki, książeczki do oglądania
|
|
PAŹDZIERNIK
„JESIEŃ ZAGLĄDA DO SALI”
|
Zmiany w przyrodzie, kolory i dary jesieni
|
- Rozwijanie wrażliwości zmysłowej
- Poznawanie przez działanie i eksperymentowanie
- Zapoznanie z nowymi fakturami, zapachami i kolorami
|
- Zbieranie liści, kasztanów i żołędzi podczas spacerów – dotykanie,sortowanie, wkładanie do pudełek
- Zabawy plastyczne: malowanie palcami,stemplowanie, ziemniakiem, wyklejanki z liści
- Zabawy tematyczne: „co kryje jesienny kosz” – sensoryczne pudełka
- Zabawy ruchowe: „liście tańczą na wietrze”, chowanie się pod liściem
- Wspólne wykonanie „drzewa jesiennego” – każde dziecko dokłada listek
|
|
LISTOPAD
„JESTEM MAŁYM CZŁOWIEKIEM – MAM EMOCJE”
|
Emocje, bliskość, akceptacja różnych nastrojów
|
- Wspieranie rozwoju emocjonalnego
- Oswajanie się z wyrażaniem emocji i z emocjami innych
- Uspokajanie i tworzenie atmosfery akceptacji
|
- Zabawy lustrzane – pokazujemy emocje: uśmiech, smutek, zdziwienie
- Pacynki przedstawiające emocje – dzieci uczą się reagować na mimikę
- Czytanie prostych książek tematycznych (np. „Mała Lama się złości”)
- Zabawy relaksacyjne: głaskanie piórkiem, masażyki paluszkowe, muzyka klasyczna
- Wspólne oglądanie emocjonalnych ilustracji – „co czujesz, gdy…?”
- Zapoznanie ze świętami patriotycznymi
|
|
GRUDZIEŃ
„ZIMA I CIEPŁO W SERCU”
|
Zimowe zjawiska, śnieg, światełka, atmosfera świąt
|
- Wzmacnianie poczucia wspólnoty i spokoju
- Uważne budowanie atmosfery zimowo-świątecznej
- Kontakt z nowymi fakturami i kolorami
|
- Prace plastyczne: choinki z papieru, bałwanki z waty, ozdoby z kolorowego papieru
- Zabawy sensoryczne: sztuczny śnieg (mąka + olej), kule z waty, „lód” z folii aluminiowej
- Wspólne słuchanie zimowych piosenek i kolęd dziecięcych
- Zabawy tematyczne z maskotką „Mikołaja” – co przyniósł do sali?
- Spacer w zimowej aurze – patrzenie na światełka i ozdoby w okolicy
- Kalendarz adwentowy
|
|
STYCZEŃ
„ZIMOWE RUCHY, CIEPŁE SERCE”
|
Zima w pełni, aktywność i rozgrzewka
|
- Wspieranie rozwoju dużej motoryki
- Integracja przez wspólną zabawę
- Obserwacja zmian pogodowych
|
- Rzucanie „śnieżkami” z białych pomponów lub bibuły
- Tor przeszkód: przechodzenie przez tunele, czołganie pod kocem
- Zabawy rytmiczne: „tańczymy jak śnieżynki”, „skaczemy po sopelkach”
- Oglądanie zimowych obrazków – mróz, śnieg, lodowisko
- Wykonanie upominku dla babci i dziadka (np. odcisk dłoni z brokatem)
|
|
LUTY
„KOLOROWY ŚWIAT – KSZTAŁTY, BARWY I ZABAWY
|
Poznawanie kolorów i kształtów przez zmysły
|
- Rozwijanie umiejętności porównywania i rozpoznawania
- Ćwiczenia percepcji wzrokowej i koordynacji ręka–oko.
|
- Sortowanie klocków według koloru (wspólnie z opiekunem)
- Malowanie na kolorowych kartkach
- Wyklejanki z koła, trójkąta i kwadratu
- Zabawy chustą animacyjną: podnoszenie kolorów, taniec kolorów
- Prosty bal przebierańców – dzieci w przebraniach lub elementach kolorowych
|
|
MARZEC
„WIOSNA BUDZI ŚWIAT”
|
Obserwowanie odradzającej się przyrody
|
- Budowanie kontaktu z naturą
- Obserwacja zmian w otoczeniu
- Nauka opieki i pielęgnacji roślin.
|
- Sadzenie rzeżuchy, cebulek, podlewanie
- Zabawy z piosenką: „Maszeruje wiosna”, „Zielona trawa”
- Prace plastyczne: motylki z bibuły, słoneczka z talerzyków
- Spacer: szukanie pierwszych kwiatów, liści, śladów ptaków
- Prowadzenie „kącika przyrody” – dzieci pomagają, obserwują
|
|
KWIECIEŃ
„ZWIERZĘTA BLISKO NAS”
|
Poznawanie zwierząt gospodarskich i domowych
|
- Rozwijanie słownictwa
- Uczenie delikatności wobec zwierząt
- Budowanie relacji z obrazem i dźwiękiem
|
- Oglądanie książeczek z ilustracjami zwierząt
- Naśladowanie odgłosów: „mu, be, kwa, hau”
- Układanie puzzli z wizerunkami zwierząt (z pomocą)
- Zabawy tematyczne: „idziemy jak kaczki”, „skaczemy jak żabka”
- Prace plastyczne: baranek z waty, świnka z papierowego talerzyka
|
|
MAJ
„DOM,RODZINA, MIŁOŚĆ”
|
Bliskość, domowe rytuały, mama i tata
|
- Budowanie poczucia bezpieczeństwa i przynależności
- Usprawnianie czynności samoobsługowych
|
- Zabawy tematyczne: karmimy lalki, kładziemy spać misia
- Przygotowanie prostych upominków: odcisk dłoni, laurka, serduszko
- Oglądanie zdjęć rodzinnych (za zgodą rodziców)
- Opowieści opiekuna: „mama piecze ciasto”, „tata naprawia samochód”
- Zabawy z piosenką: „Moja mama”, „Tata jest potrzebny”
- Zapoznanie ze świętami patriotycznymi
|
|
CZERWIEC
„ŚWIAT JEST PIĘKNY!”
|
Poznawanie otaczającego świata
|
- Rozwijanie ciekawości i wyobraźni
- Pokazywanie różnorodności kultur i miejsc
|
- Zabawy tematyczne: „lecimy samolotem”, „jedziemy pociągiem”.
- Zabawy z globusem lub mapą – pokazujemy kierunki i kolory
- Proste zwroty z innych języków: „hello”, „ciao”
- Malowanie flag, kolorowe baloniki
- Zabawy ruchowe z piosenkami o podróżach
|
|
LIPIEC
„LATO, WODA, ZABAWY”
|
Letnie doznania i radość zabawy
|
- Swobodna zabawa i relaks
- Oswajanie z wodą, ruchem, zmianą rytmu dnia
|
- Zabawy z wodą (w misce): przelewanie, gąbki, kubeczki
- Zabawy z piaskiem kinetycznym, muszelkami
- Bańki mydlane, wietrzniki, kolorowe wiatraczki
- Prace plastyczne – kolorowe słońce, morze, plaża
- Zabawy ruchowe na powietrzu: tor przeszkód, slalomy
|
|
SIERPIEŃ
„ROŚNIEMY RAZEM”
|
Samodzielność, rozwój i bezpieczeństwo przed nowym rokiem
|
- Utrwalanie rytmu dnia i znanych aktywności
- Wzmacnianie wiary we własne możliwości
- Budowanie poczucia wspólnoty i przewidywalności
- Łagodne przygotowanie do kolejnego etapu w tej samej placówce lub przejścia do przedszkola
|
- Codzienne rytuały: powitanie dnia, „krąg przyjaźni”, relaksacja
- Samodzielne próby: zakładanie bucików, czapki, korzystanie z nocnika
- Chwalenie i wzmacnianie za każdą samodzielną czynność
- Wspólne porządkowanie sali – przygotowanie przestrzeni na nowy rok
- Tworzenie wspólnego plakatu grupowego i pracy „Moje stópki / rączki”
- Zabawy integracyjne – taneczne, w kole, z imionami
- Przygotowanie „listków z imionami” na nowy rok
- Zdjęcie grupowe na zakończenie lata
|