Głównym zamierzeniem programu jest wprowadzenie dzieci w świat książki. Czytelnictwo to ważna sfera w życiu człowieka na każdym etapie jego rozwoju. Rozwija wrażliwość estetyczną, kształtuje wyobraźnię i postawę twórczą. Rozwija życie emocjonalne, wpływa na rozwój intelektualny. Ma bardzo duże znaczenie w dziedzinie wychowania społecznego. Dlatego powinniśmy dążyć do jak najwcześniejszego zainteresowania książką, gdyż codzienne głośne czytanie przez dorosłego jest niezwykle skutecznym sposobem zbudowania bogatego zasobu słów, nauczenia – bez żadnych formalnych lekcji i ćwiczeń – poprawnej gramatyki. Książka rozwija nasze uczucia i zdolność do empatii. Wyrabia w nas umiejętność wczucia się w sytuację bohatera. To wszystko będzie możliwe wtedy, gdy dziecku już od najmłodszych lat będzie towarzyszyć książka, gdy będzie obserwowało czytające osoby w swoim otoczeniu, gdy zawsze będzie mogło sięgnąć po książkę w domu lub w żłobku, gdy za jej pośrednictwem wesołe przygody bohaterów wywołają uśmiech na twarzy, a smutne lub straszne dostarczą niezapomnianych przeżyć. Równie ważne jest umiejętne dobranie literatury do wieku i poziomu emocjonalnego dziecka. W doborze literatury kierujemy się poziomem rozwoju, tematyką oraz upodobaniami dzieci.
- Cele:
- Ogólny:
- Wyrabianie w dziecku postawy czytelniczej.
- Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju
- Szczegółowe:
- Wdrażanie do uważnego słuchania słów, zdań, tekstów.
- Wdrażanie do uważnego obserwowania ilustracji.
- Wyrabianie nawyku czytania oraz zamiłowania do książek.
- Wyrabianie nawyku dbania o książki i szanowania ich.
- Zapoznanie z różnorodną literaturą dziecięcą.
- Kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego.
- Wzbogacanie zasobu słów dzieci.
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka.
- Budowanie więzi między opiekunem i dzieckiem.
- Zaznajomienie dzieci z utworami Wandy Chotomskiej, Jana Brzechwy, Juliana Tuwima itd.
- Zachęcenie opiekunów do głośnego i systematycznego czytania dzieciom.
- Przekazywania za pośrednictwem literatury wartości moralnych.
- Uczenie społecznie akceptowanych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów.
- Przygotowanie dzieci do samodzielnego wyboru książek.
- Ogólny:
- Metody:
- oglądowa,
- słowna,
- czynna.
- Formy:
- grupowa,
- zbiorowa,
- indywidualna.
- Zasady:
Program ma na celu głośne i systematyczne czytanie dzieciom literatury do 10 minut codziennie. Literatura dostosowana jest do wieku, potrzeb i zainteresowań dzieci. - Treści:
W programie wykorzystamy bajki które będą dostosowane do potrzeb dzieci w wieku od 7 miesiąca do 3 lat. Będą to książki o prostej treści posiadające morał oraz bogato oprawione graficznie aby wzbudzić zainteresowanie dzieci.- Julian Tuwim – Wiersze dla dzieci,
- Jan Brzechwa – Wiersze i bajki,
- Anita Głowińska – Kicia Kocia,
- Eliza Piotrowska – Tupcio Chrupcio,
- Wojciech Widłak – Pan Kuleczka,
- Wanda Chotomska – Wiersze i bajki,
- Kasdepke Grzegorz – wybrane pozycje,
- Urszula Kozłowska – wybrane pozycje,
- Mały Chłopiec – wybrane pozycje
- oraz inne pozycje czytelnicze skierowane dla dzieci do lat 3.
- Ewaluacja:
- Dziecko ocenia czy książka, której wysłuchał zainteresowała go czy nie. Ma do dyspozycji serduszko czarne i czerwone, co odpowiednio oznacza: nie podoba się, podoba się. Właściwe serduszko wręcza opiekunowi.
- Prace plastyczne dzieci.
- Zabawy sytuacyjne.